Yarattığın dünyadan ibaretsin, ne bir eksik ne bir fazla.

26 Nisan 2012 Perşembe

İsviçre'de yaşam

Diğer kentleri bilmiyorum ama kardeşimin oturduğu şehirde çöpler pazartesi günleri toplanıyor. İsviçre devleti geri dönüşüm ile kafayı bozmuş vaziyette. Bir kere bizdeki gibi eline gelen her şeyi çöpe atamıyorsun. Elektronik çöpü ayrı. Kağıt çöpü ayrı. Kağıdı bile ayrıştırıyorlar: Kartonlar ayrı, kağıtlar ayrı. Karton deyince yine hepsini bir atamıyorsun. Önce boyutlarına göre ayıracaksın, hepsini düzleştireceksin. Göz kararı belli bir kalınlığa gelince
iple düzgünce bağlayacaksın, ondan sonra ya kağıt toplama günü alınmaları için evinin önüne bırakacaksın, ya da kağıt/karton atık noktaları var İkea gibi yerlerde, oraya arabayla götürüp atacaksın.


Ben söyleyeyim, Türkiye'de bunu uygulamaya kalksan, ilk gün bir elin parmağını geçmeyecek bir azınlık yaparsa yapar, geri kalan ezici çoğunluk isyan çıkartır, ortalık savaş yerine döner, afet bölgesi ilan edilir. Haa, akepe onu da yap(a)maz; çünkü afet bölgesi ilan edilen yerlerde yönetim askere geçiyor ;-) Çaktın köfteyi?


* * *


Trafikten bahsetmiştim ama yolları atlamışım. Kaymak gibi, sanırsın yıllardır kullanılmıyor da, asfaltın ilk yapıldığı günler. Ülkeyi tünellerle kısaltmışlar. Geçtiğimiz en uzun tünel Bern Alpleri'nde beş bin küsur metrelik olandı. O da diğerleri gibi apaydınlık, ışıl ışıl. Yemin ediyorum, dedim bizimkilere, herhangi bir tünelde yanmayan tek bir lamba görürsem dişimi kıracagım. Yok oğlu yok! O kadar da dolaştık yani. Bazı tünellerde, inanılmaz ama gerçek, kahve otomatlarının olduğu üçer arabalık mini mola yerleri bile var!


Yollarda ne bir TIR, ne bir kamyon görmedik. Bütün ağır vasıtalar trenlerin üzerinde, nereye gidiyorlarsa artık. Asfaltın düzgün kalmasının nedenlerinden biri de o olsa gerek.


Benzin fiyatlarına gelince...


Biliyorsunuz, İsviçrelilerin 'Biz Dünya lideri olcaz, oluyoz, ahan da olduk' diyen yöneticileri yok. 'Dünyanın yükünü biz çekiyoruz.' diyen bakanı hayatları boyu görmediler, görmezler. Çünkü buna benzer söylemlerde, halkın kendisini kapının önüne koyacağını bilir İsviçreli siyasetçi.


Dünyanın yükünü kendi vatandaşlarına çektirmeyen bir iktidar görevde olduğu için herhalde(!) 98 oktan benzin fiyatı 1.86 İsviçre frankı. Bizim paramızla 3.62 lira. Bizde lütfedip de 12 kuruşluk indirim yapıldığından sonra bile 4.67 lira olduğunu dikkatinize sunuyorum. Yaşam standartları, geçim koşulları, kişi başına düşen milli gelir gibi konulara hiç girmiyorum bile...


* * *


İnsanları, pardon, gavurları da sonraki yazıda anlatırım artık.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder